Zwerfvuil zie je overal en daardoor zie je het vaak niet meer bewust. Toch ging mijn volledige aandacht naar deze twee milkshakebekers, omdat ze leterlijk zwervers waren.

Ik vond de bekers in Dordrecht, een stad die helemaal geen Five Guys heeft. Dat betekent dat iemand ze heeft meegenomen. De hype rond deze keten zorgt ervoor dat ik fantaseer hoe twee mensen speciaal een stad bezochten voor dit fastfoodrestaurant. In de auto lurkten ze nog een beetje aan hun milkshake en parkeerden uiteindelijk hun auto voor de portiek waar ik deze bekers vond. Daar scheidden hun wegen.

Zoveel moeite voor een populaire milkshake, maar zo weinig moeite om zwerfvuil tegen te gaan. De dichtstbijzijnde Five Guys is twintig minuten rijden; de dichtstbijzijnde prullenbak stond een halve meter naast deze portiek. Selectieve investering, noem ik dat.

Ik besloot de bekers te schilderen als eerbetoon aan zwerfvuil. Als ik een aantal uur de tijd neem om dit afval te schilderen, kan een ander toch wel vijf seconden de tijd nemen om ze weg te gooien? Een beker waarvoor je naar een andere stad reisde, verdient toch wel een beter afscheid dan dit? Achteloos op straat achtergelaten?

Mijn getwijfel duurde misschien wel tien minuten, maar uiteindelijk liep ik weg zonder de bekers zelf weg te gooien. Hoewel dit besluit asociaal voelde tegenover de stad, voelde het bescheiden tegenover de bekers. In mijn hersenspinsel bewees weggooien mijn arrogantie, alsof ik degene was die de reis van de bekers mocht beëindigen. Wie weet wat ze -los van model staan voor een schilderij- nog gingen mee maken.

In de weken na de ontmoeting met de bekers schilderde ik nog meer zwerfvuil en liet het altijd liggen. Soms lag het er weken later nog en voelde het haast als een verlies wanneer het uiteindelijk toch verdwenen was. Afval wat ik niet schilderde, ruimde ik wel op.

Mischien klinkt dit idioot, maar zie het als een modern stileven. Een stadslandschap. Wanneer ik een bloemenveld had geschilderd, zou ik daarna de bloemen ook niet wegsnoeien. Het is niet aan mij om het landschap te beïnvloeden na een creatie. Nogmaals, dat zou getuigen van arrogantie. Deze wereld is niet van mij. (18x24cm, acryl op doek, 2019)